poniedziałek 8.03.2021
Uczennica SP nr 4 przed makietą stylowego domu
Uczennica SP nr 4 przed makietą stylowego domu

Jako pierwsza (i na razie jedyna) placówka oświatowa na Podkarpaciu, Szkoła Podstawowa nr 4 w Jarosławiu przystąpiła do ogólnopolskiego programu "Budząca się szkoła". Starania o włączenie „Czwórki” do grona tego typu szkół trwały od sierpnia ubiegłego roku.

Jak podkreśla dyrektor Grażyna Sobczuk, „Budząca się szkoła” to nowe spojrzenie na ocenianie oraz na relacje nauczyciel – uczeń. – Bardzo cieszymy się, że osiągnęliśmy zamierzony cel. Teraz czeka nas sporo pracy i wyzwań z tym związanych. Mamy już plan na cały rok kalendarzowy – dodaje wicedyrektor Agnieszka Motyka.  „Budząca się szkoła” opierać się będzie  m.in.  na nauce przez zabawę i eksperymentowanie – a to w SP 4 już się dzieje. Np. na katechezie dzieci śpiewają Gospel; na j. angielskim gotują, tworząc przepisy w obcym języku, podczas języka polskiego nagrywają filmy z reklamami czy recytacjami. Piszą też książki oraz wiersze, tworzą historyczne gry planszowe, budują makiety domów w dawnych stylach, występują w przedstawieniach oraz uczestniczą w zawodach sportowych. Wszystkie te poczynania uczniów można obserwować na szkolnym facebooku.

Każda z placówek przystępujących do programu, wyznacza sobie odrębne cele. A oto te, które postawili sobie pedagodzy jarosławskiej „Czwórki” :

  1. Więcej uczenia przez doświadczanie i eksperymenty, mniej oceniania (szczególnie w klasach 0-3) – rozwijanie umiejętności udzielania uczniom informacji zwrotnej. W klasach 4-8 więcej uczenia uczniów, jak się uczyć przez doświadczanie oraz wprowadzenie na lekcjach oraz zajęciach pozalekcyjnych różnorodnych projektów, w których to uczniowie mogą wybierać preferowane przez siebie formy pracy. Indywidualne podejście do uczniów przejawia się tez możliwością wyboru przez nich dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, na których rozszerzają wiedzę z wybranych przedmiotów.
  2. Rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości i sprawstwa poprzez możliwość udziału uczniów w autorskich przedstawieniach, projektach, programach, wolontariacie i akcjach społecznych, konkursach.
  3. Budowanie relacji opartych na wsparciu i dialogu - tutoring rówieśniczy już od oddziału przedszkolnego (dzieci wzajemnie się wspierają i pomagają sobie w codziennych pracach i czynnościach, potem także w nauce) oraz wspieranie procesów adaptacyjnych uczniów klas 0 i 1 (dajemy czas na zapoznanie się z regułami panującymi w grupie rówieśniczej, rozmowy z dziećmi wyjaśniające ich zachowanie, pochwały, budowanie systemu własnej wartości na podstawie utworów literackich (elementy bajkoterapii) zabawy integracyjne. W klasie 4 obowiązuje łagodność oceniania.

Piotr Czech, Szkoła Podstawowa nr 4 w Jarosławiu

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...